Windows OS efter Secure erase?

Permalänk

Windows OS efter Secure erase?

Hej,

Jag har sålt min dator begagnat då jag inte använder den. Genomförde en återställning, samt körde secure erase i bios. Sen sålde jag den. Nu blev jag dock lite osäker på vad som händer med datorns OS, som jag gissar försvinner? Jag kollade inte detta innan, så är osäker. Om så är fallet, vad kan jag göra åt det för att lösa situationen?

SSD: Kingston KC2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Ja, ALLT på disken är borta, inklusive OS.
Vad är det för situation du vill lösa?

Permalänk

Okej, då är jag med. Det finns alltså inte som någon nyckel nånstans som är konstant? Har jag tillgång till det Windows jag köpte på något annat sätt? Hur installerar man nytt OS från BIOS?

Permalänk
Medlem

Är din dator köpt de senaste 7-10 åren så är med stor sannolikhet nyckeln till Windows "inbränd" i BIOS och plockas upp automatiskt vid ny installation.
Det framgår inte riktigt i din trådstart om du har kvar datorn eller om den redan lämnats över till köparen, alltså det är lite svårt att avgöra hur mycket möjlighet du har jobba med datorn rent fysiskt.

Du kan inte installera ett OS "från BIOS". Men det finns mängder med guider på hur du hämtar ner en ISO av Windows och lägger på en USB-sticka och sen installerar från den.
Om du har tillgång till en anna dator med Windows och ett USB-minne är det lättast att använda Windows Media Creation Tool https://support.microsoft.com/en-us/windows/create-installati...
Sen bara stoppar du USB-minnet i datorn och ser till att den startar från det, om du inte vet hur man gör så googla på "boot från USB <DIN DATOR MODELL HÄR>"

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Är din dator köpt de senaste 7-10 åren så är med stor sannolikhet nyckeln till Windows "inbränd" i BIOS och plockas upp automatiskt vid ny installation.
Det framgår inte riktigt i din trådstart om du har kvar datorn eller om den redan lämnats över till köparen, alltså det är lite svårt att avgöra hur mycket möjlighet du har jobba med datorn rent fysiskt.

Du kan inte installera ett OS "från BIOS". Men det finns mängder med guider på hur du hämtar ner en ISO av Windows och lägger på en USB-sticka och sen installerar från den.
Om du har tillgång till en anna dator med Windows och ett USB-minne är det lättast att använda Windows Media Creation Tool https://support.microsoft.com/en-us/windows/create-installati...
Sen bara stoppar du USB-minnet i datorn och ser till att den startar från det, om du inte vet hur man gör så googla på "boot från USB <DIN DATOR MODELL HÄR>"

Den har lämnats över. Datorn är köpt 2020. Men då ska det iallafall vara överkomligt att lösa, utan en för stor prislapp?

Permalänk
Medlem

Absolut överkomligt att lösa, som jag skrev det enda som krävs är en annan dator med Windows samt ett USB-minne.
Men för att vara krass, skrev du i annonsen att Windows ingick och var installerat?
Om inte så har du ditt på det torra rent juridiskt, sen känns det ju såklart bättre att göra köparen nöjd.